Kézilabda alapok + kézilabda posztok
A kézilabdát egy 40x20 m-es pályán játszák. Az alapvonalak mentén 2 méteres, az oldalvonalak mentén pedig 1 méteres biztonsági zónát kötelező kiépíteni.
A pálya felépítése a következő:
- Kapuelőtér: A két kapu előtt található folyamatos vonallal körülvett rész. Ezt a vonalat a kapuktól 6 méterre húzzák meg. Itt csak a kapus tartózkodhat, az itt lévő labda az övé. Mezőnyjátékos belépéséért szabaddobás, kiállítás vagy büntető is járhat. Csak akkor marad büntetlen, ha a támadó játékos belöki a védő játékost (belemenést követ el).
- Szaggatott szabaddobási vonal: Minden pontja a kaputól 9 méterre, a kapuelőtér-vonaltól 3 méterre van felfestve. A támadó játékosok által elkövetett szabaddobás alatt a védekező játékosoknak, a szabaddobás adott pontjától legalább 3 méterre, a szaggatott vonal mögött kell állniuk.
- Hétméteres vonal: A kaputól 7 méterre található 1 méter széles vonal. A vonal mögött kell elhelyezkedni a hétméteres büntetődobásnál. Pontosan a kapuval szemben helyezkedik el, párhuzamosan a gólvonallal.
- Gólvonal: A két kapufa mögött helyezkedik el. Ha ezen szabályosan, teljes terjedelmében áthalad a labda, azt gólnak kell tekinteni.
- Kapus-határvonal: 15 centiméter hosszú, a kapu előtt 4 méterrel van. Hétméteres dobásnál a kapus nem lépheti át mindaddig, amíg a dobó játékos kezét a labda el nem hagyta.
- Középvonal: A pályát két egyenlő területű térfélre osztja, a két oldalvonal felezőpontjának összekötésével. Játékidő kezdetén, vagy góldobás után itt kell folytatni a mérkőzést.
- Oldalvonal: A pálya hosszabb oldala. Ha kívül kerül rajta a labda, akkor a labdát utoljára érintő csapat ellenfele végezhet el bedobást.
- Cserevonal: Az oldalvonalra merőleges, a felezővonaltól 4,5 méterre meghúzott vonal. A játékosok a felezővonal és a cserevonal közötti területen végezhetik el a játékoscseréket. Először a lecserélt játékos hagyja el a pályát, ezt követően mehet be a cserejátékos helyette.
Posztok szerinti termékeinkhez kattints ide!
A játék menete:
A kézilabdát 2x30 percen keresztül játszák. Más sportokkal ellentétben, itt a szabálytalanság elkövetésénél vagy góldobás után nem kell megállítani az órát, viszont, ha hosszabb megszakítással járna egy adott történés, akkor a játékvezetőknek lehetőségük van az órát erre az időszakra megállítani. Ezért is van, hogy kézilabdában az utolsó másodperc befejeztével a mérkőzést le kell fújni.
A labda:
A kézilabdát 3 féle méretű labdával játszák. Az 1-es méretű labdával a gyermekek, a 2-es méretűvel a nők, a 3-mas méretűvel pedig a férfiak játszanak.
A csapat felépítése:
A kézilabda mérkőzésen egy csapaton belül egyszerre 7 játékos (1 kapus, 1 irányító, 1 beálló, 2 átlövő, 2 szélső) tartózkodhat a pályán, illetve 7 cserejátékos lehet a kispadon.
Mezőnyjátékosok (kézilabda posztok):
- Jobbszélső: balkezes, szélső játékos, indításoknál gyakran ő ugrik be, vagy középre tör
- Jobbátlövő: balkezes, átlövő játékos, tehát az egyik fő gólszerző, fontos a játékkapcsolata a belső emberekkel
- Irányító: jobb- vagy balkezes, ő irányítja a csapatot, a csapat vezére, „figura-bemondója”
- Balátlövő: jobbkezes, átlövő játékos, tehát az egyik fő gólszerző, fontos a játékkapcsolata a belső emberekkel
- Balszélső: jobbkezes, szélső játékos, indításoknál gyakran ő dob ziccert, vagy középre tör
- Beálló: jobb- vagy balkezes, a „húsdarálóból” gyakran befordul és lő, de főleg nyitja és zárja a falat, utat tör a többi játékos számára a góllövéshez.
Kapus:
A kapuelőtérben tartózkodik, a mezőnyjátékosokkal szemben, neki nincs lépésszabálya a 6-os vonalon belül, viszont ha kijön a labdával, rá is ugyan azon a szabályok vonatkoznak, mint a játékostársaira. Fő feladata, hogy kivédje a lövéseket, de akár támadni is kijöhet vagy akár büntetőt is dobhat.
